Lekprojekt som systematiskt kvalitetsarbete

Syftet är att ge arbetslag på fritidshem möjlighet att utveckla ett språk för arbetet med leken på fritidshemmet mot bakgrund av styrdokumenten och samtidigt erfara hur ett systematiskt kvalitetsutvecklingsarbete kan bedrivas.

Kontakt

Katharina Anemyr
Utbildningsledare
katharina.anemyr@ju.se
036-10 14 10

Detta uppdrag kan anpassas till det format för systematiskt kvalitetsutvecklingsarbete som redan finns i kommunen/skolan.

Innehåll och omfattning

Tre träffar om ca tre timmar med arbete mellan träffarna. Träff 1 och 2 kan ligga med två till fyra veckor mellan medan den tredje träffen måste ligga minst sex veckor efter träff 2.

Träff 1 - Föreläsning

3 timmar (inklusive 2 raster om 15 min)

  • Introduktion till lekteori – varför leker barn?
  • Leken i styrdokumenten
  • Introduktion till lekpraktiker bland personal på fritidshem
  • Fortsatt introduktion till lekteori – hur gör barn när de leker?
  • Genomgång av observationsuppgift alla deltagare ska göra inför nästa träff

Mellan träffarna förväntas alla deltagare göra en lekobservation fokuserad på leksignaler, lekramar eller lektyper. De ska också träffas i arbetslagen och gemensamt reflektera över det de upptäckt/förvånats över i sina observationer samt diskutera vilka lekpratiker som är de dominanta på deras fritidshem. Deltagarna kommer att få detaljerade instruktioner för uppgiften.

Träff 2 – Föreläsning

1,5 tim och grupparbete 1 tim (samt rast däremellan)

  • Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
  • Exempel på systematiskt kvalitetsutvecklingsarbete med fokus på lek
  • Grupparbete där arbetslagen identifierar ett problem och en fråga som de vill bedriva utvecklingsarbete om mot bakgrund av sina observationer.

Mellan träffarna förväntas arbetslagen göra ett litet utvecklingsarbete med fokus på lek. Arbetet innefattar att planera för en förändring mot bakgrund av observationer och läsning av tidigare forskning*, genomförande, utvärdering och reflektion samt dokumentation. Detaljerade instruktioner kommer att finnas tillgängliga (dessa kan utformas så att de ligger i linje med kommunens/skolans existerande mallar och begrepp). Dessutom förväntas arbetslaget presentera arbetet på nästa träff.

Träff 3 – Arbetslagen presenterar sina arbeten för varandra

(längd beroende på antal arbetslag)

*läsning av tidigare forskning kommer att innebära ett begränsat antal sidor av någon artikel eller avhandling med fokus på det specifika problemområde arbetslaget har fokus på. Detta för att ge personalen tillgång till teoretiska begrepp som kan vara till hjälp vid diskussioner om vilken förändring man vill genomföra och varför. Dessa begrepp är också ett verktyg för reflektionen efter genomförandet. Vår personal kommer att hjälpa till med att hitta och välja lämpliga texter.

Praktisk information

Föreläsning 2,5 timmar + 1,5 timmar = 4 timmar, ”Seminarium” 1 timme.
Personal från oss närvarar vid sista träffen, alla arbetslag får tid för sök av litteratur, ca ½ timme per arbetslag.

Sidan uppdaterad 2017-08-28

Kompetensutveckling / Uppdragsutbildning
Sidan uppdaterad 2017-08-28
Fråga oss
X
Har du frågor kring att börja studera på Jönköping University? Vi är tyvärr inte online just nu, men ställ gärna din fråga nedan så hör vi av oss så snart vi kan.





Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information