Grundsärskolan - andra vägar till kunskap, 2,5 hp

Målgrupp: Grundsärskola


Hur man kunskapsbedömer en elev som har intellektuell funktionsnedsättning har inget självklart svar. Det handlar ofta om att hitta nya vägar till kunskap så att eleven når sina mål. Denna kurs tar upp pedagogiska utmaningar och didaktiska frågor i grundsärskolan ur ett lärandeperspektiv. Hur synliggör man kunskapsutveckling för en elev som har en eller flera funktionsnedsättningar? 

Kursen tar även upp hur grundsärskolan har vuxit fram i vårt samhälle och vilken roll den fyller. Efter kursen ska du som lärare ha en stabil grund att utgå ifrån när du bemöter och kunskapsbedömer den mångfald av elever som går i grundsärskolan.

Kursinnehåll

  • Grundsärskolans framväxt och historia
  • Grundsärskolans uppdrag och innehåll
  • Lärandemiljöer som präglas av utmaningar
  • Etiskt förhållningssätt och värdegrund
  • Kunskapsbedömning i grundsärskolan
  • Intervjuer med skolledare och elever

Kursplan

Grundsärskolan - andra vägar till kunskap 2,5 hpPDF

Lärare i kursen

Ann-Katrin Swärd

Ann-Katrin Swärd började sin lärarbana som förskollärare och mötte många barn (och deras familjer) som var i behov av särskilt stöd. Idag är hon lektor i specialpedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation.

Läs mer om Ann-Katrin

Gun Sand

Gun har arbetat som lågstadielärare, lärare i särskild undervisningsgrupp och speciallärare i särskola. Hon ser att kunskapsutveckling och självförtroende hör ihop. Det ögonblick när eleven lyckas med sitt lärande och självförtroendet växer genom ökad kunskap, tycker Gun är spännande.

Läs mer om Gun Sand

Sidan uppdaterad 2014-01-27

2komma5
Sidan uppdaterad 2013-10-03
Fråga oss
X
Har du frågor kring att börja studera på Jönköping University? Vi är tyvärr inte online just nu, men ställ gärna din fråga nedan så hör vi av oss så snart vi kan.





Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information