Reciprocal teaching - att läsa aktivt för att förstå, 2,5 hp

Målgrupp: Grundskola F-3

Den här kursen har du nytta av som vill lära dig mer om vad läsförståelse innebär. Kanske arbetar du som lärare, specialpedagog, speciallärare eller som fritidspedagog i de årskurser, F-3, som denna kurs riktar sig mot? Om du dessutom vill förändra och/eller utveckla din undervisning så att den i högre grad stödjer och stimulerar dina elever att läsa aktivt, då har du kommit rätt. Kursen fokuserar främst skönlitterära barn- och bilderböcker och har med reciproka metoder för läsning som ett av flera sätt att främja aktiv läsning.

Kursinnehåll

  • Läsförståelse utifrån tidigare forskning
  • Läsförståelse utifrån nuvarande styrdokument samt nationella och internationella mätningar
  • Reciprocal Teaching: Vad? Varför? Hur?
  • Metodik för undervisning i lässtrategier mot förståelse
  • Organisation på grupp- och individnivå för aktiv läsning
  • Identitetsskapande faktorer

Kursplan

Reciprocal Teaching - att läsa aktivt för att förstå, 2,5 hpPDF

Lärare i kursen

Catarina Schmidt

Catarina Schmidt är universitetslektor i pedagogik och undervisar i svensk- och engelskämnets didaktik samt flerspråkighet på lärarprogrammen.

Läs mer om Catarina Schmidt

Sidan uppdaterad 2015-11-03

2komma5
Sidan uppdaterad 2015-11-03
Fråga oss
X
Har du frågor kring att börja studera på Jönköping University? Vi är tyvärr inte online just nu, men ställ gärna din fråga nedan så hör vi av oss så snart vi kan.





Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information