I konstant utveckling som lärare

Johan Idebäck studerade programmet Ämneslärare med inriktning mot samhällskunskap och historia. I dag arbetar han som resurslärare och undervisar elever i behov av särskilt stöd.

– Ibland handlar mitt jobb om att arbeta med anpassat material i klass och ibland sker undervisningen i ett separat klassrum där jag och eleven kan arbeta med eget material i vår egen takt. Dagarna spenderar jag därmed tillsammans med ett mindre antal elever antingen i deras klass eller i ett eget klassrum med fokus på struktur, tydlighet och lugn.

Innan Johan började som resurslärare arbetade han som lärare i historia och religionsvetenskap. Han tycker att studietiden förberedde honom väl för den verklighet som väntar en lärare.

– Jag hade förmånen att få många veckors VFU (verksamhetsförlagd utbildning) där jag fick träna och testa mina kunskaper som lärare. Den bästa delen av utbildningen var didaktikpassen där vi studenter fick chans att utveckla våra kunskaper att lära ut och bedöma/betygsätta samt diskutera om vad som helst gällande lärarrollen.

För att bli en bra lärare tycker Johan att det är viktigt att vara ödmjuk i sin lärarroll, både när det gäller planering och själva undervisningen.

– Dela med dig och samla in feedback på din undervisning, både från dina kollegor men även från eleverna. Ta hjälp av dina kollegor och deras expertisområden eller intresseområden för att utveckla dig själv. Jag tror du som lärare vinner mycket på att vara flexibel och anpassningsbar då det är en ombytlig verksamhet vi arbetar inom.

Han rekommenderar också studenter att delta och engagera sig i en förening, styrelse eller utskott under sin studietid.

– Det förgyller din egen tid som student, du träffar massor med nya vänner och det ser även bra ut i ditt cv när det är dags att söka jobb. Jag skulle även ge som råd att hitta några studievänner att plugga tillsammans med. Att bolla tankar och idéer med någon är alltid givande och uppfriskande.

Sidan uppdaterad 2016-10-31

Studera på JU
Sidan uppdaterad 2016-10-31
Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information